Трябва ли да се уведоми длъжника за цесията?

21.06.2012

Вашият въпрос:

Здравейте! Изчетох всички коментари по темата за понятието ``Погасителна давност". Моят случай е следният: през 2007 г. сключих 1-г. договор с Виваком, за предоставяне на Интернет услуга. След приключването му, същият бе автоматично подновен за още 1 г.от страна на Опеартора, вследствие на което са ми начислилени всички дължими месечни такси и последната издадена фактура е от 2008 г. През 2009 г. имах писмо и телефонни разговори с фирма, която събира вземания за дължимата от мен сума. Подадох жалби до ВИВАКОМ и Комисията за защита на потребителя първо срещу фирмата-цесионер и второ срещу начислените такси за автоматично подновен договор. Резултатът бе, че спряха да ме търсят от фирмата за събиране на вземания, но задълженията си стоят и към днешна дата отново получавам покана за плащане на дължимите от мен суми от СГ Груп - т.е същата песен на нов глас. Въпросът ми е дали от 2008 г. насам не е изтекла давността на дължимите суми, второ ВИВАКОМ не следва ли да ме уведоми за наличието на договор за цесия и трето не са ли нарушени правата ми за защита на личните данни - след като са предоставени на трето лице адреса ми и личния ми мобилен номер? Благодаря предварително!

Нашият отговор:

Първо - от 2008г. (ако това е моментът, към който сумата е дължима) и до този момент не са предприемани действия, с които да се прекъсва давността, тя би следвало да е изтекла за това вземане. Второ - следва, но ако не Ви уведомят, последиците са за тях, тъй като до момента на уведомлението, че задължението Ви е цедирано, Вие знаете, че го дължите към стария длъжник. Трето - въпросната фирма най-вероятно е администратор на лични данни и предоставянето на наличните по договора координати на длъжника при цесия е почти задължителна практика. Нямат право обаче да предоставят новите Ви телефонни номера, ако са им станали известни.