Прилагане на погасителна давност по чл. 110 и следващите от ЗЗД

10.11.2014

Вашият въпрос:

Здравейте, През май 2008 година взех на дядо ми карта на сметка на Глобул с такса от 5 лв на мое име. След може би около 6 месеца се наложи аз да отида и да платя сметката му, тъй като той постъпи в болница и установихме, че телефонът му е спрян. В офиса на компанията обаче ми казаха, че дължа 215 лв, тъй като последната фактура не е платена навреме и са начислени таксите до края на договора, които всъщност не били 5, а 10 лв на месец ( 5 лв били промоционално). Преди 2-3 години баща ми беше получил писмо от С.Г.Груп, че задължението от Глобул е прехвърлено към тяхната компания. Имало е и още няколко писма за доброволно изпълнение, на които обаче не сме обръщали внимание. През септември майка ми е получила ново писмо, с което съобщават, че ще пристъпят към съдебно производство. Тъй като живея периодично в чужбина нито едно от писмата не съм получавала аз. От изчетеното до тук разбирам, че би трябвало задължението да е с изтекла давност, Въпросът ми е стои ли някаква заплаха за евентуално осъждане за мен?

Нашият отговор:

Следва да следите за евентуални документи от съд/арбитражен съд по адресната си регистрация и в случай че получите такива, да се свържете с адвокат, тъй като прилагането на давностния срок изисква активна позиция. Добре е да упълномощите лице в България, което да може да упълномощава адвокати от Ваше име. Смятаме, че следва да отстоявате принципа си и да не позволявате да изискват от Вас пари, които не дължите. Теоретично може да се отменя и съдебно решение, ако по време на съдебния процес не сте била в България, но това е по-сложна процедура. Ако имате нужда от съдействие може да разчитате на нас.