Сигнали за нарушения - как да се защитим от неправомерни действия на работодателя?

Бизнес информация Определена категория работодатели имат задълженията по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения - потърсете ни, за да осигурите нормативното съответствие със закона и да научите как да подходите при наличие на сигнал от работник или служител.

На работа често се констатират нарушения, които се подминават, тъй като даването на публичност на такива проблеми би се отразило зле на предприятието и на благоразположението на ръководството – такива могат да бъдат данъчни нарушения, нарушения на трудовото законодателство, а понякога дори потенциално престъпления по смисъла на Наказателния кодекс.

Когато работник или служител не желае да се замесва в подобен тип нарушения, отношенията на работното място ескалират – възникват лични конфликти с работодателя, заради „неизпълнението“ на определени служебни задължения, обикновено свързани с това да облагодетелстват нарушителя като го прикриват или направо да способстват извършването на нарушението.

Когато се стигне до такава ситуация на работното място, работодателят е в по-силната позиция, защото винаги може да предприеме мерки срещу работника или служителя (като например да наложи наказание или направо да уволни работника или служителя) и по този начин да го „подчини“ на волята си, под страх от насрещни действия.

През 2023г. се даде решение на този проблем чрез приемането на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН или т.нар. Whistleblower act).

Смисълът от приемането на този закон е да се даде защина на лицата, които са подали сигнал, срещу ответните репресивни действия, в каквото и да се изразяват те, и същите да могат да бъдат отменяни от съда.

В тази връзка, когато на работното място е създаден конфликт, който по съществото си е породен от определено неправомерно поведение, работникът или служителят има право на защита, когато подаде сигнал за нарушение.

Тази защита е особено полезна, когато за работника или служителя е ясно, че правоотношението му ще бъде прекратено неминуемо, в която ситуация често подаването на сигнал е всъщност единствената форма на практическа защита.

Пример: Намирате се в изпитателен срок по чл.70 КТ. Констатирате, че работодателят Ви извършва нарушение, което Вие отказвате да извършите, след което следва заплаха за уволнение на основание срока за изпитване (защитата по КТ в този случай е практически нулева). В тази ситуация, подаването на сигнал по ЗЗЛПСПОИН е единствената опция да получите защита.

 

За какви нарушения се прилага ЗЗЛПСПОИН?

Нарушенията могат да касаят обществените поръчки, финансовите услуги, продукти и пазари и предотвратяването на изпирането на пари и финансирането на тероризма; безопасността и съответствието на продуктите; безопасността на транспорта; опазването на околната среда; радиационната защита и ядрената безопасност; безопасността на храните и фуражите, здравето на животните и хуманното отношение към тях; общественото здраве; защитата на потребителите; защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни; сигурността на мрежите и информационните системи.

Нарушенията, попадащи в приложното поле на закона са и такива, касаещи финансовите интереси на Европейския съюз, нарушения на правилата на вътрешния пазар на Европейския съюз, както и нарушения свързани с трансгранични данъчни схеми, чиято цел е да се получи данъчно предимство.

Законът винаги се прилага и за престъпления от общ характер, както и за правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания, трудовото законодателство и законодателството, свързано с изпълнението на държавна служба.

Законът не се прилага за нарушения на правилата за възлагане на обществени поръчки в областта на отбраната и националната сигурност, когато те попадат в обхвата на чл. 346 от Договора за функционирането на Европейския съюз; за нарушения на защитата на класифицирана информация по смисъла на чл. 1, ал. 3 от Закона за защита на класифицираната информация; за нарушения които са станали известни на лица, упражняващи правна професия и за които съществува задължение по закон за опазване на професионална тайна; за нарушения на поверителността на здравната информация по смисъла на чл. 27 от Закона за здравето; за нарушения на тайната на съдебното съвещание; за нарушения на правилата на наказателното производство.

 

Как да сме сигурни, че сигналът попада в приложното поле на закона?

За да бъде получена защита не е необходимо предварително да се извършва квалификация, а е достатъчно да имате разумни основания да считате, че информацията, за която сте подали сигнал, попада в приложното поле.

С други думи, обстоятелството, дали подаденият сигнал попада в приложното поле на закона, е в компетентността на органите на властта, които ще разгледат сигнала, а Вие само трябва да направите обосновано предположение, че нарушението е от подобен характер.

 

Кога да се подаде сигнал?

Сигнал може да подадете винаги. Най-добре е това да стане преди предприемането на действия срещу Вас. Причината за това е обърнатата доказателствена тежест по чл.40, ал.2 ЗЗЛПСПОИН, според което правило в случай на съдебен или административноправен процес, в който защитено лице твърди, че е било обект на ответни действия и че тези действия са реакция на подаден сигнал или публично оповестяване на информация, лицето (в случая работодателят), което е предприело увреждащата мярка, следва да докаже, че предприетите ответни действия не са били свързани по никакъв начин с подадения сигнал или публичното оповестяване.

Не се смята, че ответното действие е извършено като реакция на подаден от лицето сигнал или публично оповестена информация, когато от преценката на всички обстоятелства може да се направи обоснован извод, че е налице друго правно основание за прилагането на мярката. Това обаче е конкретна преценка на доказателствата по делото.

 

Как да подадем сигнал?

Сигнал можете да подадете чрез вътрешен канал, специално създаден от съответния работодател или администрация, където работите.

Можете да ползвате и платформата на КЗЛД за подаване на сигнали по външен канал тук.

Детайлна информация за необходимото съдържание, регистрирането и обработката на сигналите можете да намерите на сайта на КЗЛД тук.

 

Каква защита получавате при подаването на сигнал?

Законът забранява всяка форма на ответни действия спрямо лицата, подали сигнал, имащи характера на репресия и поставящи ги в неблагоприятно положение, както и заплахи или опити за такива действия, включително под формата на:

1. временно отстраняване, уволнение или прилагане на друго основание за прекратяване на правоотношението, по което лице полага наемен труд;

2. понижаване в длъжност или забавяне на повишение в длъжност;

3. изменение на мястото или характера на работата, продължителността на работното време или намаляване на възнаграждението;

4. отказ за осигуряване на обучение за поддържане и повишаване на професионалната квалификация на работника или служителя;

5. отрицателна оценка на работата, включително в препоръка за работа;

6. прилагане на имуществена и/или дисциплинарна отговорност, включително налагане на дисциплинарни наказания;

7. принуда, отхвърляне, заплашване за предприемане на ответни действия или действия, изразени физически, словесно или по друг начин, които имат за цел накърняване на достойнството на лицето и създаване на враждебна професионална среда;

8. пряка или непряка дискриминация, неравностойно или неблагоприятно третиране;

9. отнемане на възможност за преминаване от срочен трудов договор на трудов договор за неопределено време, когато работникът или служителят е имал законно право да му бъде предложена постоянна работа;

В случай, че някоя от тези мерки или друга подобна бъде предприета, тя подлежи на отмяна от съда – в самостоятелно производство или в рамките на предвидено от закона такова.

NB! За определени репресивни действия законът предвижда срокове – например чл.358 КТ, който урежда давността при трудовите спорове.

На следващо място – имате право и на временна мярка за защита, докато приключи делото по разглеждане на исканията Ви за отмяна на ответното действие – това е форма на предварителна закрила, целяща да превентира икономически дисбаланс. В този случай, например ако сте уволнени от работа, можете да поискате от съда временно да Ви възстанови на работното място, с цел да извличате доходи от труда си, докато не приключи делото. Временната мярка зависи от характера на репресията, която е предприета и цели временното й спиране.

Защитата няма краен срок, което е положение нарочно предвидено в закона. Тя се дава до приключване на репресивните действия, като точния момент, в който лицето вече не се ползва от закрила зависи от обстоятелствата – защитата не е вечна, но трае спрямо конкретиката.

 

Какви последици може да има подаването на сигнала?

Подаването на сигнали за нарушения се насърчава от закона. Своевременно подаден сигнал Ви носи защитата, която описахме. Добросъвестно подаден сигнал теоретично от правна гледна точка Ви носи повече изгоди, отколкото негативи.

Тъй като анонимни сигнали не се разглеждат, работодателят ще разбере за сигнала. Това, разбира се, в общия случай ще доведе до социален проблем – ескалация на отношенията на работното място може да бъде много неприятна.

Това обаче не трябва да Ви обезкуражава да подадете сигнал, тъй като на първо място с него браните собствената си позиция, както и обществените отношения, свързани с конкретното нарушение. В тази връзка по-добре е да упражните правото си на сигнал и то своевременно, вместо да не го сторите.

 

Статията е изготвена от

адвокат Боян Лимберов

адвокатска кантора “Милованови”, София

 

Тази статия не представлява правно становище или правен съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. За конкретна правна помощ следва да бъде поискан конкретен съвет.